I'm Shaklee Independent Distributor 1083120

Call/SMS/Whatsapp 019-3399554

Wednesday, May 18, 2011

Ovarian Drilling

Hari ni saya cari info pasal 'Ovarian Drilling' bg pengidap PCOS. Basically 'Ovarian Drilling' adalah proses membuang telur2 yg tidak matang yg dah membengkak didalam ovari wanita yg periodnya tak teratur...mcm saya :) if wanita normal, setiap bulan dia akan produce telur utk disenyawakan..if tak disenyawa, telur akan keluar sebagai darah period..maka proses inilah yg berlaku pd saya..dimana saya hanya produce telur tp tak matang disebabkan itu ovari akan dipenuhi dgn telur2 yg tak matang ni dan jika dah terlalu banyak, maka akan menyukarkan proses pengeluaran telur baru & seterusnya tiada berlaku proses persenyawan...(hehehe ini apa yg saya faham la)

disini ada saya lampirkan beberapa foto semasa prosedur ovarian drilling nie..kalau tgk video prosedur lg menakutkan..kaedah yg digunakan pulak adalah pembedahan secara Laparascopic alah..yg cucuk pakai jarum panjang then masukan kamera tu..kaedah ni lebih mudah dan tindak meninggalkan kesan pembedahan yg jelas..biasanya ada bekas 3 cucuk jer..

lepas prosedur ovarian drilling ni biasanya pesakit akan dinasihatkan berehat selama 24 jam dihospital lepas tu dah boleh balik umah.. kesan sampingan pun cuma rasa x selesa sikit lepas prosedur & maybe rasa trauma sekejap bila nak 'bersama' :) jarang la ada kes kesan yg serius..

No comments:

Post a Comment